maandag 12 september 2016

#Illustratorlife | Deel 3

Hallo friends!

Het leek me leuk jullie weer een week mee te nemen in mijn #Illustratorlife. (de vorige twee afleveringen vind je hier en hier) Stiekem koos ik een week uit waarin er veel verschillende dingen gebeurden. Alleen maar foto’s van een tekentafel is toch wat eentonig...


Maandag

Op maandagochtend werk ik 's ochtends thuis in mijn home office! Ideaal, zo vanuit bed achter je werktafel rollen. Uitzicht op de ghetto, prima!


in tegenstelling tot wat veel mensen vaak roepen, vind ìk maandagen dus echt heel fijn. Want ik zit nog vol energie en de week is nog vol dagen die vol gepland kunnen worden


#werktafel #supergoedgeorganiseerd


Er vormen zich àltijd stapeltjes als ik ergens zit. gek is dat. Hier bovenop mijn nieuwe printer


En in de hoeken van mijn illustraties vormen zich altijd vlekken en kwast-uit-probeer-streken. Ook zoiets. 

Begin van de middag stap ik in de trein naar Amsterdam. Ik woon in Groningen (ja, vèr weg van de bewoonde wereld, jaja we weten het) dus dat betekent 2 uur treinen. Maar in die twee uur kan ik eigenlijk wel fijn werken. Alleen jammer dat die trein-tafeltjes zo klein zijn.


Als ik of mijn vriend met de trein reist, en we komen door de Oostvaarderplassen, dan is de ongeschreven traditie dat je een raar gedicht schrijft over die oh-zo inspirerende plek, en die aan de ander stuurt. Misschien maak ik er in de toekomst een zine van :)

* EDIT; 'Wat is een kaampje?' vroeg een oplettende lezer. Pff, daar gaat mijn dichterscarrière. Uiteraard worden de kalebassen verkocht vanuit een kRaampje ;) *


In Amsterdam stap ik in één keer in de goede metro, loop in één keer bij de goede metro-uitgang naar boven en vind in één keer de plek waar ik moet zijn. Fijn om niet als een toerist in je google-maps te hoeven staan turen midden op straat.



Allemaal boeken bij het letterenfonds. Ik ben er voor een briefing over een project waar ik binnenkort aan mee doe. Het wordt heel leuk, want er gaan boekjes gemaakt worden! (ik ga vooral vouwen en nieten) 


Kijk! Amsterdam!


Kijk! Anne in Amsterdam (en een scootmobiel op de achtergrond)

In de trein teken ik dus heel serieus. Best een productieve dag al met al. 

Dinsdag

Op dinsdag kleur ik 's ochtends plaatjes in.

Daarna ga ik naar mijn flexplek in de Puddingfabriek. Ik huur daar een stukje tafel, maar ik ben er eigenlijk nooit meer de laatste tijd. Beetje zonde, dus het werd weer eens tijd.


Ik denk dat ik mijn flexplek voornamelijk ga gebruiken voor mail, facturen, dingen typen. Dat soort dingen. Zaken waarvoor je niet per se super creatief hoeft te zijn. 

Ik kreeg een mailtje over een leuke opdracht, die bleek op de valreep niet door te gaan. Daar ben ik dan 10 minuten (okee, misschien wel 20 of 30..) een beetje sneu om. Maar gelukkig zijn er ook altijd dingen die wèl doorgaan, denk ik dan. Op die manier probeer ik mezelf vrolijk en positief te houden. 

Tussen het werken door ben ik vààk afgeleid door mijn smartphone. En dan vooral instagram! Oh, zoveel leuke plaatjes! Twee favoriete accounts van deze week zijn die van illustratoren Roman Muradov (mooie balans tussen vlakken en sierlijke lijnen) en Hannah Warren (super vrolijk en gekleurd alles)

 



Dinsdagavond deed ik nog wat spoed-handlettering-werk voor een brochure. Moet ook gebeuren!


Woensdag 

Op woensdag ga ik bij mijn vader  en zusje in de studio werken (die zitten gezellig bij elkaar in hetzelfde pand) 


Het is herfstig aan de Herenweg


Daag zusje


Mijn geïmproviseerde werkplek. Wèèr zo'n tafel met stapeltjes



Rond 11 uur zet ik een nieuwe supermarkt-blog online


Daag vader!

Ik werk aan illustraties en strips en ging tussen de middag wandelen met mijn zusje. 


we  bespreken tijdens het wandelen natuurlijk serieuze Stalinski-bezigheden


broodje/pre-dinner


en dan weer terug naar de stad!
 

's avonds bereid ik nog snel even een illustratie voor morgen voor. Jaja, dat kan ook prima vanuit bed. 


Donderdag


Ha, daar is ze weer! Op donderdagochtend heb ik een afspraak over een stripproject mèt mijn zusje Eva. Stralend als altijd!


Hier bediscussieert men heel serieus onze strip. Ook krijgen we allemaal thee. 


Na de meeting ga ik snel weer naar huis om strips te schetsen...

... en kassameisjes voor in het supermarkt-boek.

Het was heel mooi warm weer afgelopen week, maar ik zit de hele tijd achter mijn lichtbak. En die werkt het beste als het donker is...


TL-licht ipv zonlicht


Vrijdag 

Vriend A moet heel vroeg opstaan voor werk. En ik besluit flink te zijn en mee te doen.


Dit is de lucht om 20 over 5


Dit is een paar uur later, toen het belangrijkste werk nog voor 10 uur al af was. Best fijn, dat vroege opstaan. Jammer dat je er zo moe van wordt. Dit is mijn nieuwe 'handtekening' onder mijn e-mail. Dat is typisch zoiets wat ik al màànden op mijn to-do lijst heb staan. En hoe moeilijk is het nou? En hooguit een uurtje werk! Maar het is gelukt. En afgestreept van de eeuwige to-do lijst!


Dit is mijn meest favoriete verf om mee te werken. Mààr als je goed kijkt zie je dat sommige napjes verf vrijwel op zijn. Beetje jammer.


Tussendoor boodschappen doen. Voor de grap maak ik een getekende boodschappenlijst.



En omdat het zulk mooi weer is zit ik even op een bankje (klink ik nu heel oud?) en oefen mijn teken-skills.



Eenmaal thuis werk ik weer verder. Maar dat vroege opstaan hakt er stiekem wel in.


's avonds ga ik hangen met Eric en Winda op het Ciboga-terrein. Hallo Eric!


Ik vind dit soort rommelige plekken dus heel mooi. Al die verschillende soorten bouwsels bij elkaar. En de lucht, de lucht was ook mooi. 


Zaterdag

Op zaterdag doe ik allemaal degelijke dingen zoals met een vriendin lunchen, èn daarna ga ik naar de kunstenaarsbenodigdheden-winkel!


Want de napjes verf zijn op, remember? Ik overweeg om nieuwe losse napjes te kopen. Maar ze hadden ook een reisset aquarelverf, van hetzelfde merk als mijn grote verfdoos. En daarin zitten precies de kleuren die op zijn. En je krijgt er natuurlijk ook zo'n grappig klein uitklapbaar kwastje bij. Dus dan is de keuze snel gemaakt!


Direct even testen. En de kleuren zijn super mooi en helder! :) 



Zondag

Op zondag ga ik naar het Groninger museum. Oh, wat een degelijkheid. Ik krijg het soms voor elkaar om maanden achtereen langs het museum te fietsen, maar nooit de tijd te vinden om naar binnen te gaan. En dan is de expositie alweer weg. Terwijl ze soms hele toffe dingen hebben. Dit keer waren er Duitse Neo-expressionisten. "De nieuwe Wilden" heet te expositie.


Wilde Duitse schilders die expres lelijk schilderden om de maatschappij aan diens vooringenomen oordelen te laten twijfelen. Jaja. Ik vond het niet hèèl indrukwekkend, tot ik in een zaal kwam met schilderijen van een wat vrolijker collectief. 


omg. Een TV-meubel in hamer-en-sikkel-vorm!


Kubistische punkvrouwen


super mooi/grappig schilderij



 De museumwinkel is op kleur geordend, leuk!

En op zondagavond nam ik me voor mijn kantoor op te ruimen (Misschien kun je je voorstellen dat het nogal vol staat, met al die verfdozen) maar kwam er niet aan toe. Dus maakte ik een planning voor de volgende week. Want het #Illustratorlife gaat vrolijk door!


Ik hoop dat jullie het leuk vonden om (weer) een week met me mee te kijken! 
Is het herkenbaar, voor mede-illustratoren? Leuk om te zien? 

tot de volgende!
Anne 





4 opmerkingen:

  1. Hele leuke week Anne! Leuk om te zien wat je allemaal doet en je bijschriften zijn geweldig haha. Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. gewoon nieuwsgierig...
    wat is een "kaampje" ?
    ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. pfff wat erg weer. Tè zeer afgeleid door het landschap om nog op spelling te letten, gok ik ;)

    BeantwoordenVerwijderen